Het komt nog regelmatig voor dat er op het wedstrijdformulier een digitale pasfoto van een speler/speelster ontbreekt, of dat deze niet aan de juiste eisen voldoen. Spelers hebben nog tot 1 november de tijd om zelf zijn/haar pasfoto aan te passen. Hierna is dit niet meer mogelijk en kan er alleen een wijziging worden aangebracht door de KNVB.
Hieronder staan enkele vragen met antwoorden van de KNVB, met betrekking tot de digitale spelerspas.
Hoe zet ik een pasfoto op de digitale spelerspas ?
De KNVB heeft alle bestaande spelerspasfoto's tijdig ingeladen in Sportlink Club. Daarmee zijn ze ook zichtbaar op de digitale spelerspas. Voor nieuwe leden kan de vereniging zelf een foto inladen in Sportlink Club via de module Ledenbeheer. Sinds 27 juni 2017 kunnen leden dit zelf doen via de app. De teammanager kan dit doen voor al zijn/haar teamleden. Het is ook mogelijk om je foto toe te voegen via de voetbal.nl app. Besef dat de foto niet "zomaar" een profielfoto is maar de officiële foto voor de digitale spelerspas. Foto's vervangen kan tot 1 november.
Ik kan geen pasfoto's meer wijzigen, na 1 november
Dat klopt. Dat kan alleen in de periode van 1 juli tot 1 november. Dit om te voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt. Wel is het altijd mogelijk om leden zonder foto te voorzien van een foto. Mocht er een goede reden zijn om na 1 november de foto te vervangen, neem dan contact op met de KNVB. Daar kan de foto wel vervangen worden.
Aan welke eisen moet de digitale foto voldoen?
Het hoeft niet een officiële pasfoto te zijn. Belangrijk is dat in alle redelijkheid verwacht kan worden dat de scheidsrechter het een goedgelijkende foto vindt. Zorg dus voor voldoende contrast. En geen gezichten van te grote afstand. Ook geen groepsfoto's
Hoelang is de foto op de digitale spelerspas geldig?
De digitale pas kent GEEN vervaldatum. Het is de verantwoordelijkheid van de speler en vereniging om te zorgen voor een goed lijkende foto en tijdige vervanging.
Indien er op het digitale wedstrijdformulier bij een speler geen of onjuiste foto op de digitale spelerspas staat, wordt er door de scheidsrechter om een geldige legitimatie gevraagd. Indien de speler geen legitimatie kan tonen, mag de desbetreffende speler(s) niet meedoen aan de wedstrijd.
Meer informatie over de mobiele (digitale) wedstrijdformulier vindt je hier:
https://www.knvb.nl/assist/wedstrijdbepalingen/wedstrijdzaken/assist-bestuurders/veelgestelde-vragen
Het bestuur